Hoe ik mijn studiekeus bepaalde

Studiekeuze

Er zijn mensen die al vanaf hun geboorte lijken te weten wat ze willen worden. Ik niet. Ik veranderde toen ik klein was elke week van droombaan, en ook op de middelbare school wist ik nog niet wat ik nou later eens moest gaan worden. In jaar drie van de mavo wist ik het zeker: Ik word later journalist! Tijdschriften vond ik leuk om te lezen en verhaaltjes schrijven deed ik al sinds dat ik 7 jaar oud was. Toen in jaar vier het keuzemoment voor een definitieve vervolgopleiding er was wist ik het niet meer. Voor een journalistieke mbo opleiding moest ik als 15 jarige lang reizen. Ik besloot naar de havo te gaan om mijn studiekeuze nog twee jaar uit te stellen. 



Naar de havo 

Naar de havo gaan vond ik best wel eng. Ik kende bijna niemand die al op de havo zat. Vanaf de basisschool waren we met meer dan de helft van de klas naar de mavo gegaan. Nu was het dan toch opeens ieder voor zich. Tijdens het vierde jaar dacht ik nog steeds dat ik journalist wou worden. Samen met een vriendin ben ik naar de open dag van Windesheim in Zwolle geweest om daar de opleiding te bekijken. En… ik vond de opleiding drie keer niks. Dat had ik niet verwacht. Ik heb toen ook bij wat andere opleidingen gekeken, maar vond de studenten die de opleidingen presenteerden niet zo leuk. Dit klinkt natuurlijk super stom, maar ze stelden mij allemaal vragen waarom ik die opleiding wou gaan doen… Ik was gewoon aan het kijken wat de school allemaal te bieden had. Mijn interesses zijn heel breed en vaak vind ik bij alles wel iets leuk. De school plus de opleidingen was dus niets voor mij. 


Leeuwarden 

Omdat ik in het noorden van Friesland woon was Leeuwarden als studiestad voor mij ook altijd een grote optie. Leeuwarden heeft drie hogescholen met een ruime keuze in opleidingen. Van een klasgenootje hoorde ik over opleiding Small Business en Retail management op het StendenIk ging er heen, had een gesprek met een docent en mijn keuze stond vast. Dit moest het zijn! Naar andere opleidingen heb ik niet meer gekeken. Ook bij de twee andere hogescholen in Leeuwarden ben ik niet meer naar een open dag geweest. Niet nodig, want ik ha immers iets gevonden wat mij leuk leek. Ik was volledig gefocussed op die opleiding. Ik ging naar Stenden, deed Small Business en Retail Management, en binnen een paar weken wist ik al dat dit hem ook niet was. Ik besprak mijn twijfels met mijn vriendinnen. Iedereen twijfelde, dat was normaal. Dus ik ging door. Om aan het eind van het eerste jaar alsnog te stoppen. 


Bedrijfskunde 

Mijn tweede studie koos ik gewoon vanuit de informatieboekjes. Super slecht eigenlijk. Ik ben niet eens naar een open dag geweest, heb niet met studenten gepraat. Boekje lezen, studie kiezen en klaar. Bij deze studie zat ik gelukkig wel meer op mijn plaats dan bij mijn eerste studie. Maar ook hier sloegen de twijfels toe. Was dit nou wel iets wat ik wou gaan doen? Nu ik in het vierde jaar zit, en bezig ben met afstuderen kan ik makkelijk antwoord geven op die vraag. Dit is het niet. Vooral bij mijn derdejaars stage kwam ik er achter dat ik iets anders had moeten doen. Het doen van onderzoek vind ik leuk, maar dat zou ik bij elke opleiding leuk vinden. Het beroepenveld waar ik in terecht zal komen sluit niet aan bij wat ik zou willen. Ik merk dat je na mijn opleiding al snel in een 9 tot 5 achter de computer baan terecht komt. Iets wat ik absoluut niet wil.


Wat zou ik anders doen? 

Allereerst is het duidelijk dat ik mij helemaal niet goed georiënteerd heb bij beide opleidingen Ik ben naar de open dag op Stenden geweest, heb een gesprek gehad met een docente en ik heb zelfs op mijn middelbare school nog met iemand gesproken die ook Small Business en Retail Management studeerde. Ik dacht dat ik mij genoeg had georiënteerd, maar achteraf had ik het anders aangepakt. Hetzelfde geldt voor mijn tweede studie. Ik zou als aller eerste meer met studenten gaan praten. Natuurlijk is voor iedereen de studie ervaring anders, maar door echt de leuke en slechte dingen te horen van huidige studenten vorm je al wel een beter beeld. Daarnaast had ik ook echt een meeloop dag gedaan. Tijdens de meeloop dag volg je een student gedurende een dag en kijk je mee met de colleges die hij volgt. Wanneer ik dit had gedaan had ik mijn eerste studie aan het Stenden niet gekozen. Wanneer ik dan uiteindelijk dé opleiding gevonden had, zou ik deze ook vergelijken met  andere hoge scholen die dezelfde studie aanbieden. De ene school kan al weer heel erg verschillen van een andere school. 


Ik ben benieuwd, hoe heb jij je studie gekozen? Zat je meteen op de juiste plek, of ben je ook al eens van opleiding geswitched? 


Afbeelding via weheartit

Share this:

Over ons.

Hi! Wij zijn Saar en Rens, twee twintigplussers uit Friesland. Noord Blauw is de blog waar wij alles op delen wat wij leuk vinden.